ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΕΤΡΗΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΔΡΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΜΕΤΡΗΣΗΣ, ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΡΩΠΙΑΣ

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΕΤΡΗΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΔΡΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΜΕΤΡΗΣΗΣ, ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΥΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΡΩΠΙΑΣ

AMR_COVER_R1

Φορέας έργου: ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ

Φορέας χρηματοδότησης: ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ και το ΕΣΠΑ2007-2013 με Κωδικό Πράξης 302153

AMR_COVER_R1

Φορέας έργου: ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ

Φορέας χρηματοδότησης: ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ και το ΕΣΠΑ2007-2013 με Κωδικό Πράξης 302153

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Αντικείμενο του έργου ήταν η προμήθεια εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία κεντρικού μετρητικού συστήματος υδροδότησης και διατάξεων μέτρησης παρακολούθησης και αυτομάτου ελέγχου των υδραυλικών παραμέτρων.

 

Στο σύστημα περιλαμβάνονται:

  • Τέσσερις (4) Σταθμοί Τύπου Α   για τον έλεγχο της τροφοδοσίας της Ζώνης
  • Οκτώ Χιλιάδες (8.000) Σταθμοί Τύπου Β για τον έλεγχο της παροχής του τελικού καταναλωτή τοποθετημένος σε πλήρη και αδιάλειπτη λειτουργία και αμφίδρομη επικοινωνία με τον Κεντρικό Σταθμό Ελέγχου (ΚΣΕ)
  • Ασύρματο δίκτυο επικοινωνίας ανάμεσα στους σταθμούς Τύπου Β και τον ΚΣΕ, το οποίο αποτελείται από οκτώ μονάδες ενδιάμεσης συγκέντρωσης των μετρήσεων από τους σταθμούς τύπου Β και αποστολής τους στον ΚΣΕ
  • Κεντρικός Σταθμός Ελέγχου (ΚΣΕ) για την πλήρη διαχείριση, συλλογή, απεικόνιση, καταγραφή και επεξεργασία των μετρήσεων, των συναγερμών και των λοιπών παραμέτρων του συστήματος με όλα τα απαιτούμενα λογισμικά, περιφερειακά, υλικά και μικροϋλικά

 

Οφέλη του συστήματος κατά τη λειτουργία:

 

  1. Παρακολούθηση και καταγραφή της παροχής κάθε ζώνης
  2. Παρακολούθηση και καταγραφή της κατανάλωσης κάθε ζώνης
  3. Από τα δύο παραπάνω αντίληψη των διαρροών κάθε ζώνης
  4. Υπολογισμό και καταγραφή των νυχτερινών καταναλώσεων για την άμεση αναγνώριση των πιθανών διαρροών ανά τμήμα δικτύου
  5. Παρακολούθηση και καταγραφή των πιέσεων των ζωνών του δικτύου για την άμεση (εικοσιτετράωρη ) αντίληψη των βλαβών
  6. Στατιστικά στοιχεία για την κατανάλωση και δυνατότητα πρόβλεψης και προγραμματισμού.
  7. Δυνατότητα μείωσης της πίεσης και κατά συνέπεια των αφανών διαρροών κατά τις ώρες που δεν χρειάζεται παροχή
  8. Αντιμετώπιση των κακόβουλων ενεργειών (καταστροφή του υδρομετρητή , ανάποδη τοποθέτηση κ.λ.π.)
  9. Μείωση του χρόνου αντίδρασης για την αντιμετώπιση της όποιας βλάβης με ειδοποίησης των τεχνικών μέσω του συστήματος
  10. Άμεση αντίληψη και καταγραφή των διαρροών των τελικών καταναλωτών (το υδρόμετρο του καταναλωτή δεν σταματά ποτέ να καταγράφει) με συνέπεια την καλύτερη εξυπηρέτηση και προστασία του πολίτη
  11. Μείωση στον μέγιστο δυνατό βαθμό, λαθών τα οποία παρουσιάζονται κατά την καταμέτρηση των μετρητών, καθώς επίσης εξοικονόμηση χρόνου για άλλες εργασίες για τους αρμόδιους υπαλλήλους

 

Το σύστημα βασίζεται στην απομακρυσμένη καταγραφή των μετρούμενων μεγεθών του δικτύου (παροχές – πιέσεις εισόδου ύδατος/ κατανάλωση πελατών – έξοδος ύδατος), και την ασύρματη μετάδοση των δεδομένων στον Κεντρικό Σταθμό Ελέγχου.

Αναλυτικά, ο κάθε σταθμός εισόδου των ζωνών (Σταθμός Τύπου Α), μέσω της μονάδας συλλογής δεδομένων (data logger), συλλέγει τις μετρήσεις της πίεσης και της παροχής, από τα όργανα μέτρησης και τα αποστέλλει στον κεντρικό σταθμό ελέγχου.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοσιτετραώρου η μονάδα συλλογής των μετρήσεων παρακολουθεί εάν τα μετρούμενα μεγέθη είναι εντός των ορίων που έχουν τεθεί από τον χειριστή. Σε περίπτωση υπέρβασης των ορίων η τοπική μονάδα αποστέλλει μήνυμα προειδοποίησης μέσω δικτύου GSM τόσο στον κεντρικό σταθμό. Η μέτρηση της κατανάλωσης καταγράφεται στον μετρητή που βρίσκεται τοποθετημένος στον τελικό καταναλωτή. (Σταθμός Τύπου B). Η παροχή μέσω του μηχανικού μετρητή καταγράφεται και μετατρέπεται σε ψηφιακό σήμα. Μέσω του τοπικού συγκεντρωτή καταγράφεται και αποθηκεύεται τοπικά. Μέσω του modem και των αναμεταδοτών μεταφέρεται ασύρματα στον κεντρικό συγκεντρωτή των μετρήσεων. Από εκεί τα δεδομένα καταλήγουν μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας GPRS στο Κέντρο Ελέγχου του Δήμου. O χειριστής του δικτύου έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίζει πιθανή διαρροή του τελικού καταναλωτή, προστατεύοντάς τον από υπερχρεώσεις και πιθανές υλικές ζημιές, να ανιχνεύσει κακόβουλες ενέργειες όπως αναστροφή υδρομετρητή ή και αφαίρεση του υδρομετρητή, να καταλάβει την υπο-εγγραφή των υδρομετρητών, να αντιληφθεί την πιθανή τοποθέτηση παράκαμψης μέτρησης (bypass), να μπορέσει να υπολογίσει με ακρίβεια το προφίλ των καταναλωτών του δικτύου του, εξάγοντας έτσι σημαντικά συμπεράσματα ως αναφορά την επιλογή των υλικών (ονομαστική παροχή υδρομετρητών, διατομή, κ.α.) που είναι καταλληλότερα για το δίκτυο να προγραμματίσει πιθανώς εργασίες στο δίκτυό του, χρονικές περιόδους με μικρή κατανάλωση και άρα μικρότερη όχληση των δημοτών κλπ.

Όλη η επικοινωνία από τον σταθμό τύπου Β μέχρι και τον Κεντρικό Συγκεντρωτή γίνεται με ασύρματο δίκτυο RF στην ραδιοσυχνότητα των 868,00 ΜΗζ.

Με την 521/32 απόφαση της ΕΕΤΤ, για τις συσκευές μικρής εμβέλειας που λειτουργούν στη ζώνη ραδιοσυχνοτήτων 863,000-868,000, δεν απαιτείται ατομικό δικαίωμα χρήσης.

Με την Εκτελεστική Απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 11ης Δεκεμβρίου 2013 τροποποιήθηκε η απόφαση 2006/771/ΕΚ και καταργείται η προηγούμενη απόφαση 2005/928/ΕΚ. Με την απόφαση αυτή, η ζώνη αριθ.47 (συχνότητες 865-868), χρησιμοποιείται από «..μη εξειδικευμένες συσκευές μικρής εμβέλειας..» (τηλεμετρία, τηλεχειρισμός κλπ), με μέγιστη ισχύ μετάδοσης 25 mWatt και προθεσμία εφαρμογής στα μέλη κράτη την 14η Ιουλίου 2014.

 

Παρά την γενικευμένη αμφισβήτηση της επιτυχίας του project (πρόβλεψη για χαμηλή απόδοση του συστήματος σε πλήρη λειτουργία ) έχουμε να πούμε τα εξής:

  1. Ανίχνευση Διαρροών

Κατά τη φάση της λειτουργίας εντοπίστηκαν περισσότεροι από 400 καταναλωτές με διαρροή στο εσωτερικό τους δίκτυο, για τους οποίους έχει ξεκινήσει σταδιακά τηλεφωνική και έγγραφη ενημέρωση, προκειμένου να αποκαταστήσουν τη διαρροή, 12 μέχρι τώρα σπασίματα κεντρικού αγωγού (αρνητική εγγραφή πολλών μετρητών σε μία περιοχή), 742 μετρητές χωρίς κατανάλωση που χρίζουν περεταίρω διερεύνησης για πιθανή παράκαμψη, 6 μετρητές που τοποθετήθηκαν από λάθος αντίστροφα κατά την εγκατάσταση

  1. Θέσεις εργασίας

Δημιουργήθηκαν πάνω από οκτώ(8) νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και τουλάχιστο τρεις (3) κατά τη λειτουργία.

  1. Συλλογή των μετρήσεων

Μέχρι την ώρα που γράφεται το άρθρο η λειτουργία του δικτύου για 7795 εγκατεστημένους σταθμούς τύπου «Β» είναι ΑΡΙΣΤΗ, και η επικοινωνία και συλλογή των μετρήσεων γίνεται αδιάλειπτα με εξαίρεση 30 σταθμούς για τους οποίους τις επόμενες ημέρες θα γίνει έλεγχος για τυχόν κακόβουλη βλάβη – βανδαλισμό, καταστροφή από ατύχημα ή άλλο λόγο. Να σημειωθεί εδώ ότι η επιτυχία συλλογής μετρήσεων ανέρχεται σε ποσοστό 99,9961%.

  1. Στατιστικά στοιχεία

Δημιουργία αρχείου μετρήσεων οποιασδήποτε ημερομηνίας μέτρησης για 7795 μετρητές σε 195 δευτερόλεπτα και άμεση τιμολόγηση.Δημιουργία αρχείου μετρήσεων οποιασδήποτε ημερομηνίας με ωριαία ανάλυση για οποιονδήποτε μετρητή και εξαγωγή σε αρχείο .pdf ή .txt σε 850 msec, για αποστολή με e-mail, ή απευθείας εκτύπωση εξασφαλίζοντας ιδιαίτερη υψηλή παραγωγικότητα, ελαχιστοποιώντας διαμαρτυρίες και χαμένο χρόνο στο Front Desk – Customer support, και απογειώνοντας την αξιοπιστία της Υπηρεσίας Ύδρευσης (όποιος έχει “κάνει” ύδρευση ξέρει την άποψη των καταναλωτών για την αξιοπιστία του κλασικού συστήματος καταμέτρησης, την πραγματική συχνότητα μετρήσεων κλπ.

  1. Εξορθολογισμός τιμολόγησης

Η Οδηγία 2000/60/ΕΚ αναγνωρίζει ότι η τιμολόγηση νερού αποτελεί βασικό εργαλείο για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων και θέτει τους στόχους και τις προτεραιότητες που πρέπει να διέπουν τις πολιτικές τιμολόγησης (Άρθρο 9.1). Η ενέργεια αυτή στόχο έχει την παροχή κινήτρων στους χρήστες για την αποδοτικότερη χρήση νερού, την υιοθέτηση μέτρων μείωσης της ρύπανσης και εξοικονόμησης νερού, ώστε να εξοικονομηθούν πόροι, να γίνει καλύτερος σχεδιασμός έργων για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών, και, ανάλογα με την ελαστικότητα της ζήτησης, να υπάρξουν χαμηλότερες χρεώσεις και μεγαλύτερο κοινωνικό όφελος.

  1. Επιβάρυνση φάσματος ραδιοσυχνοτήτων

Μία κλασσική ερώτηση που γίνεται αφορά “στην ακτινοβολία που έχει” το ασύρματο δίκτυο. Να τονίσουμε εδώ ότι με τη βοήθεια του προγράμματος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και της web πλατφόρμας pedion24.gr, ΔΕΝ υπάρχει καμία απολύτως επιβάρυνση στο φάσμα 100kHz-3GHz, μετά την πλήρη ανάπτυξη του συστήματος από εκπονεί το Ε.Μ.Π.